flexvoorelkaar_z

.

Het Beelddenkende Brein

Online-cursus. Beelddenken is een manier van denken die heel complex is en totaal anders dan het taaldenken. De meeste standaard methodes in het onderwijs gaan uit van de taaldenkmanier van leren. Dat geldt voor het basisonderwijs maar ook voor het voortgezet onderwijs. Veel beelddenkers zijn in staat om zich aan te passen, maar lopen ergens in het proces vaak vast. Dat komt omdat deze groep leerlingen de informatie op een ander punt tijdens het leerproces nodig heeft dan dat de methodes bieden. Zij leren een paar trucjes uit het hoofd maar begrijpen niet wat ze precies aan het doen zijn. Ze leren niet te leren op een manier die bij hun past waardoor het niet blijft hangen.Een kind is niet alleen een beelddenker of taaldenker. De breindominantie is maar een onderdeel van het dominantiepatroon van een persoon en dat complete dominantiepatroon bepaald hoe iemand leert (via automatiseren of associëren en begrijpen), of er sprake is van een vertraagde verwerkingssnelheid, of iemand auditief of visueel leert ( ook beelddenkers kunnen auditieve leerlingen zijn ), welke werkrichting iemand heeft en of hen moet doen/bewegen tijdens het leren. Naast het dominantiepatroon zijn er nog meer karaktereigenschappen en neurodiversiteiten waar rekening mee gehouden moet worden wil je tegemoet komen aan het gevoel van veiligheid van deze kinderen. Een kind met Autisme of ADHD (niet allemaal) kan prima functioneren binnen een reguliere groep maar heeft wel wat specifieke puntjes waar rekening mee gehouden kan worden maar ook kinderen met een sterke wil hebben zo hun behoeftes. Zo is er plek voor iedereen en krijgen we passend onderwijs. Vaak worden deze kinderen opstandig en laten ongewenst gedrag zien, door de oorzaak van hun gedrag te begrijpen en aan te passen zal het leven voor jou als leerkracht of docent een stuk aangenamer worden. De intrinsieke motivatie wordt eerder aangesproken en de rust in de klas is meer vanzelfsprekend.

Natasja

€ 795,00

kan via deze link